Vector

Wykorzystanie vectora w programach przychodzi do głowy najczęściej. Szablon klasy vector jest tablicą o zmiennym rozmiarze. To po prostu dynamicznie alokowana tablica opakowana w odpowiednią klasę zwiększającą wygodę użytkowania. Aby skorzystać z tej klasy, musimy wpierw dołączyć odpowiedni plik nagłówkowy. Jest to zresztą charakterystyczne dla dowolnego pojemnika STL i całego języka C++. Wymagany nagłówek nazywa się vector:

#include <vector>

vector<int> v;

vector może przechowywać elementy dowolnego, określonego przy deklaracji typu, oczywiście jeden wektor może przechowywać elementy tylko jednego typu.

Przykład zastosowania vectora

for(int i=0; i<5;i++) v.push_back(i);

cout << "rozmiar vectora : " << v.size());

for(int i=0; i<5;i++) cout << v[i]) << " ";

alternatywny sposób na przejrzenie wartości:

vector<int>::iterator it=v.begin();

while (it!=v.end()) {

cout << *it;

it++;

}

Poniżej kilka najważniejszych metod umożliwiających swobodne operacje na vectorach:

vector<T> v; - deklaracja wektora o typie danych "T"

v.empty() - zwraca True jeśli pusty

v.size() - liczba elementów

v.erase() lub v.clear()- usuwa wszystkie wartości

v.push_back(const T& value) - dodaje element na końcu

v.pop_back() - usuwa ostatni element