Vector
Wykorzystanie vectora w programach przychodzi do głowy najczęściej. Szablon klasy vector jest tablicą o zmiennym rozmiarze. To po prostu dynamicznie alokowana tablica opakowana w odpowiednią klasę zwiększającą wygodę użytkowania. Aby skorzystać z tej klasy, musimy wpierw dołączyć odpowiedni plik nagłówkowy. Jest to zresztą charakterystyczne dla dowolnego pojemnika STL i całego języka C++. Wymagany nagłówek nazywa się vector:
#include <vector>
vector<int> v;
vector może przechowywać elementy dowolnego, określonego przy deklaracji typu, oczywiście jeden wektor może przechowywać elementy tylko jednego typu.
Przykład zastosowania vectora
for(int i=0; i<5;i++) v.push_back(i);
cout << "rozmiar vectora : " << v.size());
for(int i=0; i<5;i++) cout << v[i]) << " ";
alternatywny sposób na przejrzenie wartości:
vector<int>::iterator it=v.begin();
while (it!=v.end()) {
cout << *it;
it++;
}
Poniżej kilka najważniejszych metod umożliwiających swobodne operacje na vectorach:
vector<T> v; - deklaracja wektora o typie danych "T"
v.empty() - zwraca True jeśli pusty
v.size() - liczba elementów
v.erase() lub v.clear()- usuwa wszystkie wartości
v.push_back(const T& value) - dodaje element na końcu
v.pop_back() - usuwa ostatni element