3.1. Protokoły komunikacyjne

Do wymiany informacji pomiędzy elementami sieci połączonymi medium komunikacyjnym potrzebny jest tzw. protokół komunikacji, czyli zbiór zasad i standardów pozwalających różnym urządzeniom (systemom) wzajemnie się rozumieć.

Alfabetyczny spis niektórych protokołów:

  • ARP (Address Resolution Protocol) - Protokół tłumaczenia adresu - protokół zmieniający adresy IP na adresy fizyczne w sieci.

  • DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) - protokół komunikacyjny umożliwiający automatyczne (dynamiczne) przyznawanie adresów IP komputerom w sieci lokalnej.

  • DNS (Domain Name System) - Protokół DNS oferuje statyczną, hierarchiczną usługę rozróżniania nazw dla hostów TCP/IP. Mówiąc prościej pozwala na tłumaczenie łatwych do zapamiętania nazw domen (np. www.airmax.pl) na statyczne adresy IP.

  • FTP (File Transfer Protocol) - to internetowy standard przesyłania plików.

  • HTTP (Hypertext Transfer Protocol) - protokół przesyłania dokumentów hypertekstowych.

  • ICMP (Internet Control Message Protocol) - Protokół TCP/IP używany do przesyłania informacji kontrolnych i dotyczących błędów (np. ping).

  • IMAP (Internet Message Access Protocol) - Protokół pozwalający na pobranie/synchronizację poczty elektronicznej znajdującej się na serwerze.

    • POP3 (Post Office Protocol) - Protokół, który pozwala na pobieranie poczty elektronicznej z serwera.

    • SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) - Protokół, który pozwala na wysyłanie poczty elektronicznej.

  • SSH (Secure Shell) - Protokół pozwalający na pracę na zdalnym hoście.

  • SSL (Secure Socket Layer) - Protokół zabezpieczający wymianę informacji w Internecie.

  • TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) - Protokół komunikacyjny przeznaczony do realizacji usług połączeniowych za pomocą protokołu TCP i bezpołączeniowych, udostępnianych protokołem UDP Najczęściej kojarzony z funkcjonowaniem sieci Internet. Zawiera kilkadziesiąt protokołów wspomagających.

  • Telnet - protokół pozwalający na zdalne logowanie się do innego komputera.

  • UDP (User Datagram Protocol) - Protokół bezpołączeniowy z rodziny TCP/IP pozwalający na przesyłanie pakietów danych (datagramów) z jednej aplikacji w sieci do innej. UDP jest protokołem „bezpołączeniowym”, co oznacza, że nie wymaga, aby nadawca i odbiorca ustanowili połączenie przed rozpoczęciem transmisji danych. Protokół ten jest uważany za zawodny, gdyż nie gwarantuje, że datagramy pojawią się u odbiorcy w tej samej kolejności, w jakiej zostały nadane, a nawet, że pojawią się w ogóle, ale jest szybki przez co jest zwykle wykorzystywany tam, gdzie dane muszą być przesyłane możliwie szybko, a poprawianiem błędów zajmują się inne warstwy modelu OSI.

  • WEP - (ang. Wired Equivalency Protocol) to jeden protokołów komunikacyjnych, wykorzystywany w bezprzewodowych sieciach komputerowych do szyfrowania danych.

  • WPA - (ang. Wi-Fi Protected Access) to metoda zabezpieczania dostępu do sieci WLAN. Bazuje na protokole TKIP szyfrującym pakiety przesyłane drogą radiową.